Mindez valsznleg nem csak annak a kvetkezmnye, hogy a Yamaha szmos nagyobb sszeszerelzemben gyrtat robogt az eurpai kontinensen, hanem taln annak is, hogy a leghamarabb ismerte fel a robog renesznszt Eurpban. A gyrak kzl az egyik legfontosabb a Yamaha Belgarda, amely Olaszorszgban tallhat, s ugye nem kell sokat ecsetelnem mennyire fejlett ott a robogozs kultrja. gy ezutn mr azon sincs mit csodlkozni, hogy az idei Milni Motorshow-n mutattk be hivatalosan a 2002-es modellvre sznt Yamaha robog jdonsgokat.
A jv vi knlatbl a legfontosabb az j
Yamaha Jog R s a
Jog RR modellek. Ez a nv, hogy Jog, a vilg szinte brmely pontjn ismers. A japn belpiacon mr legalbb 10-15 ve ltez robog tpus nagyon sok helyre eljutott a vilgon, rengeteg klnbz mdostott verzijt gyrtjk az zsiai orszgokban s sokfel msutt a vilgon. Nlunk Magyorszgon is igen kedvelt modell a rgi Jog. Br 10 colos kerekei miatt a futmve nem ri el a mai korszer robogk sznvonalt, ers s megbzhat motorja a kontneres robog importrk s a vsrlk egyik kedvencv tette a tpust.
A Yamaha-tl megszokhattuk az igen j marketing munkt, ezrt most nem kerestek j nevet az j modellhez, hanem a rgi jl bevlt Jog nvhez fejlesztettek egy vadonatj robogt, aminek a nevn kvl nemsok kze van a rgi Jog-hoz. Br mindez csak egy robog tpus, mgis egybl kt verzi kszlt belle. Termszetesen a j nvhez egy j szlogen is dukl.
Share the pleasures -
Oszd meg rmeid, szl yamahasiul a mondat. Nyilvn arra gondolhattak a gyriak, hogy a Fun Sport kategriba sorolt jdonsg rmet okoz a vezetjnek, az utasnak s az utca embernek egyarnt.
A clkznsg ugyanis a fiatalabb korosztly, akik szeretnek hzosan haladni a vrosban, s ignylik a jrmveik divatos, sportos megjelenst, szeretik, ha a robi knny, praktikus s sokoldal. Nos pontosan ilyenre terveztk a
Jog R lghtses s Jog RR vzhtses 2 tem 50 kbcentis motorral hajtott verziit. Mindkt vltozat automata szvatval s vltval rendelkezik, s a blokk korszer mdon, vzszintes poziciban kerlt beptsre.
A nagy szilrdsg, asszimetrikus vz nagyon rvid, 1210 mm-es tengelytvval rendelkezik, amely valsznleg agilis kezelhetsget biztost a robinak. Ugyanakkor az R vltozat szrazslya mindssze 76 kg, az RR- pedig 78 kg. A kiugr lektl mentes, aerodinamikus idomzat egy j stlus els lmpt foglal magba, amelynek az vege alatt helyet kaptak az indexek is. A lbtart deszka mindkt oldaln lgbelpk tallhatak, amelyek tovbb erstik a sportos sszhatst.
A fun sport robogk ltalban 10 colos kerekeken gurulnak, de a 12 colos kerekek sokat javtanak az ttartson, gy az j Jog-nl inkbb a nagyobb mret mellet dntttek a tervezk. A 6 klls, 12 colos knnyfm kerekekre elre 110/70-12, htulra 130/70-12 mret gumikpenyek kerltek. A fkeknek nagyon fontos szerep jut egy sportos vrosi modell letben, ezrt az els kereket egy 190 mm-es trcsafk lasstja, mg htulra sajnos csak egy 110 mm-es dobfk jutott. Az lse meglehetsen hossz, ezrt ahol a trvny ezt megengedi (nlunk sajnos csak rendszmmal vizsgztatva), ott a Jog akr kt szemly komfortos szlltsra is alkalmas. Ehhez van lbtart s normlis mret kapaszkod az utas szmra. A knyelmet fokozza a mindenfle kill csatorntl mentes szles lbtart deszka, s az ls alatti csomagtart, amelyben egy zrt sisak trolsra van elegend hely.
Az lsmagassg kisebb termeteknek is knyelmes talajfogst enged, mivel csak 770 mm. A tank sajnos mindssze 5 liter kapacitssal rendelkezik, ami igen rvid hattvot eredmnyez, tippem szerint nem tbbet mint 160-170 kilomtert. A Yamaha hagyomnyokhoz hven rengeteg kiegsztt rendelhetnk az egybknt sem rosszul felszerelt gpnkhz. Ilyenek az oldaltmasz, klnfle szlvdk, csomagtart dobozzal, sznszlasnak tn els srvd, kapaszkod s mszerfal dszts, gz/olaj csillapts hts rugstag.
A krnyezetvdk nyugodtan alhatnak, kataliztor van a kipufogban, persze n elsnek cserlnm le valami j hangos verseny darabra, amit biztonsgi felszerelsnek tartok a budapesti robogs kzlekedsben, remnykedve abban, hogy a vaksi autsok, legalbb nem sketek. A sznek persze szenilis fantzia neveket kaptak, fleg magyarra fordtva. A Jog R-nl ltezik a Napfny Fehr s a Technika Szrke, a Jog RR-nl pedig a Paprika Vrs s az Extrm Kk. rakrl egyelre nem kaptunk bvebb informcit, de vrhatan a Slider ra felett kicsivel, s az Aerox R ra alatt valamivel lesz az rcetlire firklt szm.
A Jog R/RR jdonsgok mellett a Yamaha ltal Fun robog kategriba sorolt Slider, s klnfle BW'S vltozatoknl szintn trtntek nmi mdostsok az j modellvre. A Slider-t a 2000-es modellvre hozta ki a Yamaha, azon nem titkolt cllal, hogy a fiatalok feneke al egy olyan robogt adjon, amellyel akr
kisebb kaszkadr mutatvnyok is elvgezhetk. Valamint a knyes rszeken elhelyezett cserlhet koptat elemek rvn a kiss hevesebb vezetsi stlus kvetkeztben elszenvedett srlsek knnyen javthatak legyenek, legalbbis a robogn. Divatos s csppet sem magyar szavakkal ez egy extrm freestyler fun sport robog, amelynek lghtses 50 kbcentis kt tem motorja kzel 5 lers. Nagyon rvid, 1202 mm-es tengelytvja igazn j fordulkonysgot biztost a kis kaszkadrnek, amelyhez a csekly 72 kg.-os szrazsly is hozzjrul. rdekessge az ell 12, de htul csak 10 colos kerk. 2002-re 3 j szn, j mszerfal dizjn s j lshuzat szerepel az jdonsgok listjn.
A BW'S Original egy meglehetsen egyedi kis gp, br formja alapjn mr kiss koros, mindenkppen klnleges. Mszakilag semmi extrm, lghtses 50 kbcentis, majdnem 6 lers kt tem motor kergeti a hts kereket. Meglehetsen szles, ballonos 10 colos kerekekkel van felszerelve, ezrt a kisebb kerkmret ellenre jl tri a budapesti tviszonyokat. Az olcs s ignytelen robin 2002-re egy j sznen kvl semmi ms nem vltozott. Viszont kiegszts kppen
egy 12 colos kerekekkel elltott egyedi verzi rkezett a modellcsaldba,korltozott pldnyszmban. Ez elre 120/70-12, htulra 130/70-12 mret gumikat kapott, valamint egy gz csillapts hts rugstagot. Egyetlen sznben, extrm kkben rendelhet, egyedi matriczssal.

|

|

|
|
Yamaha BW'S Next Generation |
A BW'S csald kvetkez tagja a
Next Generation mellknev vltozat. Ez kiss hosszabb tengelytvjban, slyban (4 kg-al nehezebb), magasabb lsben, s sokkal modernebb formjban tr el az eredeti BW'S-tl. Mszakilag egybknt megegyezik vele, de jval tbb kiegszt rendelhet hozz, amivel mg egyedibb varzsolhat. A BW'S-nek ltezik mg egy 100 kbcentis, 8 lers kt tem motorral hajtott vltozata, amely nagyobb tengelytvjban s slyban tr el mindssze a BW'S Original-tl. Termszetesen 2002-re pr vadonatj szn dukl ehhez is.
A Sport robogk csaldjba a Yamaha az Aerox R modell klnfle vltozatait sorolja. Ebbe a gpbe zsfoltk bele mindazt, amit a robogkrl tud a Yamaha. 50 kbcentis kttem motorja br igen modern, a gyr mgis jelentsen visszafojtva rakja bele az Aerox R-be, mg a 4 lert sem ri el a teljestmnye. No de
nem hiba van oly sok robog tuning alkatrszgyrt.
Az Aerox R blokkja nagyon j alap a teljestmny nvelsre. A futm sokkal tbbet tud, mint ami a motor erejhez kellene. Az 5 klls, knnyfm 13 colos kerekekkel mr btran kanyarodhatunk lesebben rosszabb utakon, radsul ell s htul 190 mm-es trcsafk szolglja a biztonsgos megllst. rdekes, de a nagyobb 100 kbcentis modell csak dobfket kapott htulra, viszont lghtses, 7.5 lers kt tem motorjhoz gy tnik ez a megolds elegend.
A nagyobb modell egybknt a tengelytvjban, az ls magassgban tr el nhny millimterrel a kisebb testl, s persze pr kilval nehezebb is annl. 2002-re mindssze az j sznek jelentenek nmi jdonsgot az Aerox R-nl. Tovbbra is kaphat a
Max Biaggi replika verzi, amely az 500-as GP kategriban indul nvad motorjhoz hasonlan megkapta annak j fnyezst s egyb grafikai elemeit.
Vgl, de nem utols sorban a Yamaha Style kategria robogi kz sorolt kt tpust vegyk szemgyre jdonsgokat keresve. A
Neo modellt alaposan tdolgoztk a kvetkez idnyre. A vltozsok a vzat, a motort, s a formatervet rintettk. A motorjai (merthogy ktfle van) pldul j karburtort kaptak, amelyeket mr automata szvatval lttak el. A formatervben a kvetkez lnyegi mdostsok trtntek: j formj ls, j zr mechanizmus, LCD kijelzs sebessgmer, j formj els idomzat az j els lmphoz, fehr indexburkkal, j kormny markolatok, s j kipufog.
Igazn szp formaterv robog, igazi mindenes, motorja 50 vagy 100 kbcentis kt tem, lghtses lehet. A kisebbik motor 4, a nagyobbik majdnem 7 lert teljest. Mreteiben a 100-as s az 50-es robog szinte azonos, termszetesen a 100-as pr kilogrammal nehezebb s nhny millimterrel nagyobb. Kt j sznt vezettek be a mdostsokkal egy idben 2002-re.
A msik Style kategris robog a Why. Hogy mirt, krdezhetnem jpofn, ht csak mert ez egy olyan robi, amelyet Olaszorszgban klnsen kedvelnek nagy, 16 colos kerekei miatt. Ilyen kerekekkel elltott robogk knnyedn veszik a nagyobb thibkat, olyanokat ahol a kis kerek gpek mr minden bizonnyal elszllnnak. A tbbi kis test Yamaha robihoz hasonlan egy 50 kbcentis, 3.5 lers lghtses kt tem motor hajtja. Nem egy bika, de mivel az egsz gp csak 69 kg s meglehetsen vkony, minden bizonnyal elegend teljestmnyt nyjt a vrosi hasznlat sorn. rdekessge mg a viszonylag nagy, 220 mm-es els trcsafk, br htra mr csak dobfk jutott. Az idei vre a Why j lst kapott, s hrom teljesen j sznt.
A Yamaha termszetesen nemcsak az eladsokra gondol kis test roboginl.
Rengeteg extra felszerelst knl szinte minden tpushoz, a klnfle szlvdktl kezdve, a dzjnos kiegsztkn t, a hts csomagtart dobozokig. Ha mindez kevs lenne, s maradt mg elklteni val pnzegysgnk, azt szmos egyb, a gyr knlatbl szrmaz kifejezetten robogs tartozkra klthetjk el, gymint riaszt, indtsgtl, zrak, tskk, htizsk, sapkk, polk, kabtok, meg mg a j g tudja micsoda. Csak remlem, hogy mindezt a knlatot a Yamaha magyarorszgi kpviselete is biztostja majd a gyr jv vi robogi mell, mert ugye csak eladni mr kevs, manapsg a szolgltatsok, s a tartozkok knlata is befolysolja a vsrlk dntst.